Sigorta Hukuku

Trafik Kazası Kusur Oranına İtiraz Rehberi

Trafik kazası kusur oranına itiraz nasıl ve nereye yapılır en kapsamlı rehberi sizler için hazırladım. Sigorta birliği merkezinin (tramerin) belirlemiş olduğu hatalı kusur oranına itiraz sürecinizle alakalı olarak sizlere yardımcı olacağım.

Özellikle kulaktan dolma, doğru bilinen yanlışları ve itiraz sürecinin nasıl yürütülmesi gerektiğini detaylı olarak anlatacağım.

Her ne kadar halk arasında kaza tespit tutanağı itirazı olarak bilinse de itiraz edilen konu kusur oranıdır. Bu sebeple hazırladığım makalede kusur oranına itiraz başlığı altında devam edeceğim.

Kusur oranına nasıl itiraz edilir?

Hukukta usul esastan önce gelir. Öncelikle itirazın zamanaşımı gerçekleşmeden önce yapılması gerekmektedir. Eğer kaza zamanaşımı gerçekleştiyse başvuru yapılsa da usulen reddedilir.

Yasal süre içerisinde başvuru yapılsa dahi kazadaki kusur dağılımı doğru yapılmışsa esas yönüyle sonuç değişmeyecektir.

Usul ve esas yönüyle gerekli değerlendirmeler yapılıp kusur oranına itiraz dilekçesi hazırlamak gerekmektedir.

Nitekim hazırlanan itiraz dilekçesinin ne zaman ve nereye sunulması gerekir sırasıyla merak ettiğiniz soruları cevaplamaya geçeyim.

Kusur oranına itiraz süresi

Aklınıza ilk gelen soru “kusur oranına kaç gün içerisinde itiraz etmeliyim?” olacağını tahmin edebiliyorum.

Makaleme başlamadan önce de belirttiğim gibi doğru bilinen yanlışlardan birini hemen düzeltelim.

Maddi hasarlı trafik kazalarında kusur oranına itiraz süresi iki yıldır.

Birçok platformda itiraz süresinin 5 iş günü olduğu belirtilse de Karayolları Trafik Kanunun 109. Maddesini olduğu gibi sizinle paylaşıyorum;

Motorlu araç kazalarından doğan maddi zararların tazminine ilişkin talepler, zarar görenin, zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten başlayarak iki yıl ve herhalde, kaza gününden başlayarak on yıl içinde zamanaşımına uğrar.

Ancak SBM Tramer üzerinden itiraz etmek istediğinizde; “Hazine Müsteşarlığının 07.11.2017 tarih ve 2017/18 sayılı genelgesi gereğince sadece 01.07.2012 sonrasında sonuçlanmış ve tarafların tüm poliçelerinin aynı sigorta şirketine ait olduğu durumlarda kusur oranına 5 iş günü içinde bu uygulamadan itiraz edilebilmektedir.” Şeklinde bir hatayla karşılaşabilirsiniz.

tramere 5 iş günü içerisinde itiraz uyarısı

Tramere itiraz etmek istediğinizde 5 iş günü gibi bir şart koysa da kusur oranına itiraz davası açmanıza engel değildir. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezine yani tramere yapılacak itiraza 5 iş günü şartı koyulmuştur. Ancak bu durum sizin iki yıl içerisindeki yargı yoluna başvuru hakkınızı engellememektedir.

Kusur oranı hesaplama

Trafik kazanızda zamanaşımı gerçekleşmemiş ise dikkat etmeniz gereken bir diğer husus; kusur oranı hesaplamadır.

Yapılan değerlendirmede kusur oranı maddeleri hatalı belirlenmiş olabilir. İlgili kanun maddeleri değişse de kusur oranı değişmiyorsa yapılacak itiraz amacına ulaşmayacaktır.

Hemen bu konu ile ilgili size detaylı bir örnek vermek istiyorum.

Kontrolsüz kavşakta meydana gelen trafik kazasında, kusur değerlendirmeniz Karayolları trafik kanunu / yönetmeliği K.Y.T.K. 57/1-c maddesi gereğince yapılmışsa da bu madde yerine K.Y.T.K. 84/h maddesi de kullanılabilirdi. Dolayısıyla kanun maddesinin değişmiş olması kusur oranının değiştirmeyecektir.

Trafik kazası kusur oranına itiraz nereye yapılır?

  • Tramer komisyonuna
  • Asliye hukuk mahkemesine
  • Ticaret mahkemesine
  • Sigorta tahkim komisyonuna

Başvuru yaparak kusur oranına itiraz edebilirsiniz.

Elbette ki farklı birimler için farklı başvurular gerekmektedir. Son dönemde en yaygın olarak bilineni sigorta tahkim komisyonu kusur oranına itiraz başvurusudur.

Samimi olmak gerekirse en zor başvuru şekli ve en zor yargılama süreci tahkimde yaşanmaktadır.

Sigorta Tahkim Komisyonu kusur oranına itiraz nasıl yapılır?

  • Kararına itiraz ettiğiniz sigorta şirketi, sigorta tahkim komisyonu üyesi olması gerekir
  • Hukuk mahkemelerine başvuru yapmamış olmanız gerekir
  • Tüketici hakem heyetine başvuru yapmamış olmanız gerekir
  • Sigorta şirketi ile sulh yapmamış olmanız gerekir
  • Yaşanan uyuşmazlıkla ilgili olarak yazılı ihtarnameden 15 iş günü geçmiş olması gerekir
  • Talebiniz kısmen veya tamamen reddedilmiş olması gerekir
  • Talebiniz teminat kapsamındaki doğrudan bir zarar olması gerekir

Belirtilen şartlar eksiksiz olarak gerçekleşmesi halinde başvuru hakkınız doğmaktadır.

sigorta tahkim komisyonu başvuru şartları

Evet yanlış okumadınız, sonucun değişmesi değil sadece başvuru şartları oluşması için birden çok aşamanın tamamlanması gerekiyor.

Nitekim tramer sonucu yüzde 50 kusur oranı hatalıdır itiraz ediyorum şeklinde tramere itiraz edebilirken, sigorta tahkim komisyonuna itiraz etmek maalesef kulaktan dolma bilgiler kadar basit değil.

Yargılama başlasa dahi kusur oranı değişmezse, bilirkişi kusur oranına itiraz dilekçesi hazırlayarak tekrar itiraz etmek gerekiyor.

Kaldı ki yapılacak başvuru için;

  • Başvuru ücretleri
  • Bilirkişi ücretleri
  • Aleyhte sonuçlanan başvurularda karşı vekalet ücretleri (avukatlık ücretleri)

Ödemek zorundasınız.

Sizler için doğru başvuru nasıl yapılır ve neler yapılması gerekir yardımcı olmamı ister misiniz?

Tek yapmanız gereken aşağıdaki kusur oranına itiraz formunu doldurmak olacak. Yapılacak ön inceleme ücretsizdir.

av.aysenurergun

Trafik kazası avukatı. Adli trafik uzmanı.

6 Yorum

  1. Merhaba beypazarında trafik kazası kusur raporu kolluk kuvvetlerince tutuldu Kaza tarihi 5 ocak 2024 Kusur oranına itiraz etmek ve araç değer kaybı için dava açmak istiyorum. Ne yapmalıyım. Teşekkürler

  2. 1. 28/03/2024 günü 20.55 sıralarında benim sevk ve idaremdeki hususi otomobilim ile meskun mahalde hız sınırı 50 km/sa olan meskun mahalde duble yolda sağ şeritte ilerlerken aynı yönde ilerleyen araç ile çarpışma oldu. Bu yol duble diye tarif edilen iki şerit geliş, iki şerit gidiş olarak araç trafiğinde kullanılmaktadır.
    2. Diğer araç sürücüsü hız ihlali ve dikkatsizlik yapmak suretiyle kaza yapmama neden olmuştur. Şöyle ki;
    a. Ben sağ şeritte 30-40 km./sa hızla ilerlerken önümde park halindeki araç nedeniyle sol şeride geçmek istedim. Sol yan ve arka dikiz aynamdan trafiğin arka tarafını kontrol edip sola geçiş için sinyal verdim. Tam sağ şeride geçmek için aracımın ön tarafını sağ şeride kırdığımda arkadan gelen diğer araç sürücüsü bana sol arka teker ile sol arka kapımın birleştiği yerden çarptı ve aracımı gidiş istikametime 180 dereceye yakın bir şekilde savurdu.
    b. Diğer araç sürücüsü bulunduğumuz konumda trafik kurallarına göre hızlıydı ve benim sola geçiş sinyali vermeme rağmen herhangi bir şekilde yavaşlamadı. Yolda herhangi bir fren izi de tespit edemedik. Burada araç sürücüsü arkadan geldiği için yavaşlayabilirdi, kazayı önleyebilirdi. Kaza tespit tutanağında araç sürücüsü 60-70 km./sa hızla geldiğini belirtmiştir.
    c. Kaza ile ilgili eksper, incelemesini tek taraflı ve yanlı dinleyerek yapmıştır. Benim kazayla ilgili görüşümü almamış ve dinlememiştir. Aracımı da görmemiştir. İncelediği fotoğraflar gece ortamında cep telefonu ile çekildiği için objektif karar veremediğini değerlendiriyorum.
    ç. Diğer araç sürücüsü meskûn mahalde hız sınırı uygulaması olan bölgede hareket etmektedir. Tutanağa göre 60-70 km/sa hızla geldiğini ve sözlü beyanında beni son anda fark ettiğini ve frene tam basmadığını ifade etmiştir. Düğün salonunun 100 m. ilerisinde kaza meydana gelmiştir. Yani yaya trafiğinin de olduğu bir bölgedir.
    d. Diğer araç sürücüsü arkadan gelmekte ve beni ön camından daha geniş bir görüş açısıyla görmekte ve eğer bir şeyle (Cep telefonu, araç içi müzik sistemi vb.) ilgilenmiyorsa benden daha avantajlı konumdadır.
    e. Kaza anına ait fotoğraflarla beraber bu ifadelerim yeniden değerlendirildiğinde benim tam kusurlu olmadığım anlaşılacaktır. Kaza Tespit Tutanağında bizlere ayrılan kısımların sınırlı olması nedeniyle kaza anının değerlendirilmesinin tutanak ve fotoğraflar üzerinden değerlendirilmesinin ölçülü, adaletli ve hakkaniyetli yapılmadığını düşünüyorum.
    f. Sigorta Bilgi Merkezinde tarafıma tebliğ edilen Eksper Sonuç Raporu etraflıca incelenmeden basit kroki üzerinde ve fotoğraflarla yanlış değerlendirilmiş ve Kusur Oranı olarak benim tarafıma %100 pay edilmiştir.

  3. Ayşenur hanım merhaba. Karıştığım maddi hasarlı kazada KYTK 57 /a 100 de 100bana verilmiş. Ancak elimdeki olay fotolarıyla durumun böyle olmadığı alenen ortada. Dönüş yaparsanız sevinirim

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu