Tali Kusur Nedir? Tali Kusur Maddeleri Nelerdir?
Trafik kazasının meydana gelmesindeki ikinci derecede ihlal maddelerine “tali kusur” denir. Bir başka ifadeyle asli kusur sayılmayan trafik kural ihlallerine tali kusur denilmektedir.
Merhaba dostlar, bu yazımda sizlere tali kusur nedir, tali kusur maddeleri nelerdir, tali kusur cezaları, tali kusurun tazminata etkisi ve tali kusur itirazı nasıl yapılır bunlardan bahsedeceğim.
Trafik kaza raporunda tali kusur oranına ücretsiz itiraz etme hakkınız olduğunu biliyor muydunuz? İtiraz için neler yapmanız gerektiğini bu yazımda bulabilirsiniz.
Tali Kusur Maddeleri
Karayolları trafik kanunun 84. maddesinde asli kusurlu sayılan haller dışında kalan haller olarak belirtilen maddelerin tali kusur olduğunu belirtmiştim.
Bu maddelerin hangileri olduğunu ve 2024 yılında bu maddelere kaç lira trafik cezası yazıldığını gösteren bir tablo yaptım.
Tali Kusur Maddeleri
Tali Kusur Maddesi | Açıklaması | 2024 Yılı Trafik Cezası Miktarı |
30/1-a | Aracın gerekli ışıkları çalışmadan kullanmak | 690,00 ₺ |
30/1-b | Kaza anında araç içerisindekiler için tehlike oluşturabilecek aksesuar kullanmak | 1.506,00 ₺ |
31/1-a | Araç cinsine ve özelliğine göre yönetmelikte belirtilen bulundurulması zorunlu gereçleri bulundurmamak | 690,00 ₺ |
46/3 | Hayvan sürülerinin taşıt yoluna çıkartmak | 1.506,00 ₺ |
47/1-c | Trafik işaret ve levhalarına uymamak | 690,00 ₺ |
47/1-d | Trafiği ve yol kullanıcılarını tehlikeye düşürecek şekilde araç kullanmak | 690,00 ₺ |
51/2-a | Hız sınırını %10 aşmak | 1.506,00 ₺ |
51/2-b | Hız sınırını %30 aşmak | 3.135,00 ₺ |
51/2-c | Hız sınırını %50 aşmak | 6.439,00 ₺ |
52/1-a | Kavşaklara, yaya geçitlerine ve virajlara yaklaşırken aracın hızını azaltmamak | 690,00 ₺ |
52/1-b | Aracın hızını yol ve trafik durumuna göre ayarlamamak | 690,00 ₺ |
52/1-c | Aracının fiziki durumunu göz önünde bulundurup öndeki araçli yeterli mesafe bırakmamak | 690,00 ₺ |
52/1-d | Konvoy halinde araç kullanırken gerekli mesafe bırakmamak | 690,00 ₺ |
55. madde | Başka araç tarafından geçilirken, geçilme kurallarına uymamak | 690,00 ₺ |
58. madde | Yolcu indirme veya bindirmeyi hatalı yapmak | 690,00 ₺ |
62. madde | Yük veya yolcu, indirme bindirme kurallarına aykırı davranmak | 690,00 ₺ |
66. madde | Bisiklet sürücülerinin uyması gereken kurallara uymamak | 1.506,00 ₺ |
69/1 | Yerleşim yerleri dışında binek hayvanla seyretmek | 690,00 ₺ |
69/2 | Başıboş hayvan bırakma yasağına riayet etmeyerek, trafik kazasına sebebiyet vermek | 690,00 ₺ |
Buradaki maddeler haricinde farklı hükümlerde var ancak en yaygın olarak kullanılanlar bunlardır. Özellikle hatalı park etme durumunda bir istisna var asli kusur ne demek olduğunu bahsetmiş olduğum yazımda park halindeki araca çarpmanın asli kusur olduğunu söylemiştim.
Ancak istisnai durumlar dışında park halinde olan araca trafik kazasında kusur verilmez ama kavşak köşe başlarında özellikle trafik levhalarının görünürlüğünü engelleyecek şekildeki park eden araç kusurlu sayılır.
Her ne kadar fiziki olarak kazaya karışmamış olsa da kazanın meydana gelmesine sebebiyet verdiği için bu şekilde değerlendirilir ve temassız kazalar için iyi bir örnektir.
Önemli bir uyarıda bulunmak istiyorum arkadaşlar bu bahsettiğim haller sürücü ihlalleridir. Birde dış etkenler var yol kusuru, hatalı işaretleme gibi sebepler.
Yol Kusuru Nedir? Yol Kusurları
Kara yolunun alt yapısındaki bozulmalardan dolayı trafik kazasının meydana gelmesine “yol kusuru” denir. Kısaca yol mühendisliğindeki hatalardır.
Yol Kusurları
- Köprü çökmesi
- Yol çökmesi
- Düşük banket
- İşaretleme eksikliği
- Tehlikeli eğim
- Dever
Gibi sebepler yol kusuru sayılmaktadır. Özellikle kaza esnasında hata olduğunu düşündüğünüz yol ile ilgili olarak detaylı video ve fotoğraf çekmeniz ilerleyen zamanlarda oluşabilecek mağduriyetlerin giderilmesinde fayda sağlamaktadır.
Yoldaki hatadan dolayı, yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluş kazanın oluşumuna sebebiyet verdiği için tali kusurlu sayılmaktadır.
Trafik kazaları ile ilgili merak edilen diğer konulara kusur oranına itiraz bağlantısından ulaşabilirsiniz
Tali Kusur Cezası Ne Demek
Trafik kazasının meydana geliş sebebinin belirtilmesine kusur dağılımı denilmektedir. Bu dağılım yapılırken Karayolları Trafik Kanunu ve Yönetmeliğindeki ihlal maddeleri kullanılır. Bu ihlalin karşılığına trafik idari para cezası denir. Kısaca tali kusurlu trafik kazası cezası diyebiliriz.
Kaza esnasında sürücünün ihlal ettiği maddeden dolayı ceza yazılmaz. Ancak trafiğe çıkmasında engel olacak bir durum varsa bu maddelerden ceza yazılır.
Tali Kusur Cezaları
- Sürücü belgesiz araç kullamak
- Sigortasız araç kullanmak
- Muayenesiz araç kullanmak
- Alkollü araç kullanmak
- Abartı egzozlu araç kullanmak
- Tescilsiz veya plakasız araç kullanmak
İdari yaptırım uygulanır yani ceza yazılır ama kusur oranına doğrudan etki etmez. Çünkü kaza değerlendirilmesi yapılırken oluş şekli incelenir. Yani siz ehliyetsiz olarak araç kullanıyor olsanız bile ışıklarda dururken biri size arkadan çarpsa kusursuz sayılırsınız ama 12.977,00 TL arabayı kullanana, 12.977,00 TL araç sahibine olmak üzere toplam 25.954,00 TL lira ceza yazılır.
Bu bahsettiğim süreçler tamamen idari yaptırımlardır. Eğer meydana gelen kaza ölümle veya yaralanmayla sonuçlandıysa tali kusurun tazminata etkisi adli mercilerce belirlenir.
Özellikle tali kusurlu ceza alır mı diye ısrarla mail atan arkadaşlara sesleniyorum evet alır! Çünkü asli kusur tali kusur trafik kazası sonrasında ihlal olması durumunda uygulanıyor.
Yani sizin hiç hatanız olmamış olsaydı kusursuz olurdunuz. Yani ceza almanıza sebep olacak bir durum olmamış olurdu.
2024 yılında yayınlanan yeni trafik cezaları için 2024 Trafik Cezaları Tam Liste yazımı okuyabilirsiniz.
Tali Kusur Yüzde Kaç
Anlaşmalı tutanaklarda tramer heyeti yüzde olarak oran belirtseler de kolluk kuvvetlerinin tutmuş oldukları tutanaklarda yüzde oranı belirtmeden ihlal maddesini yazmaktadırlar.
Asli kusur tali kusur yüzde oranları sigorta şirketleri tarafından asli kusur %75 tali kusur %25 olarak kabul edilmektedir.
Ancak itiraz etmeniz durumunda farklı bir oran belirlenirse sigorta şirketleri bu hükmü uygulamakla zorunludur. Türkiye de meydana gelen her iki kazadan birinde 52 1a kusur oranı tali maddesinden kusur verilmektedir.
Tali Kusur Oranı
Sizin İhlaliniz | Karşı Araç Sürücüsünün İhlali | Sizin Kusur Oranı Yüzdeniz | Karşı Araç Sürücüsünün Kusur Oranı Yüzdesi |
Tali | Asli | %25 | %75 |
Tali | Tali | %50 | %50 |
Tali | Kusursuz | %100 | %0 |
- Kusur oranı hesaplama nasıl yapılır? Çok basit bir program buldum. İhlal maddelerini seçerek hızlıca yüzde oranınızı öğrenebilirsiniz. ahmetmerkepci.com/kusur-orani-hesaplama-nasil-yapilir/
Sigorta şirketleri de bu oranları belirlemede hatalar yapmaktadırlar. Eğer aracınızın kaskosu yoksa masraflarınızı cebinizden ödemek zorunda kalabilirsiniz.
Sigorta şirketine mail attınız, telefonla aradınız görüştünüz derdinizi anlattınız ama nafile tek yolunuz kalıyor hukuki mercilere başvurmak, e peki nasıl yapılır hemen anlatayım.
Tali Kusur İtirazı
Öncelikli olarak size çok önemli bir detaydan bahsetmek istiyorum. Son günlerde baya bir gündeme gelen SBM (Sigorta Birliği Merkezi) sadece asli maddeleri dikkate almaktadır. %25 şeklinde bir oran vermemektedir.
- %0 – %100
- %50 – %50
- %100 – %0
Yol ver levhası olan bir yol da kavşağa girdiniz ve başka bir araç size süratli bir şekilde geldi çarptı ama siz %100 suçlu çıkacaksınız. Şunu söyleyebilirsiniz, yahu tamam da adam geldi bana çarptı hiç mi suçu yok?
Ne yazık ki tramer sonucunda ya %100 haklısınız ya da %100 haksızsınız en iyi ihtimal eşit derecede sorumlu tutuluyorsunuz. Adamın suçu var ama tramer bu oranı belirtmiyor.
Buradan ne anlamamız lazım dediğinizi duyar gibiyim şöyle anlatayım. Normal şartlarda siz %75 oranında sorumlu olmanız gerekirken %100 sorumlu tutuldunuz kazanın meydana gelmesinde.
Trafik asli ve tali kusur maddeleri açıkça belli olmasına rağmen mağdur oldunuz, hemen dava açmamız lazım. Her şeyden önemlisi gerçekten oranlar hatalı mı değil mi tam olarak bilmeden başvurursanız işiniz gerçekten zor.
Biraz meşakkatli bir iş, itiraz başvurusunda bulunulacak, bilirkişi atanmasını talep edip tekrar değerlendirme yapmasını isteyeceksiniz, karşı taraf yeni belirlenen orana itiraz edecek, yeni bilirkişi atanacak vs. vs. uzadıkça uzuyor.
Peki bu kısır döngüyle nasıl baş edilir? Doğru bir yol haritası çıkartmak gerekiyor. Doğru başvuruyla ortalama 3 ile 8 ay arasında ortalama 5 ay içerisinde sonuç alınabilir daha doğrusu ben ve ekibimin başvuruları bu kadar kısa sürede sonuçlanmış oluyor.
Sizlerden herhangi bir ücret talep etmiyorum ve trafik kaza raporunuzu ücretsiz olarak inceleyip yol haritanızı oluşturuyorum. Tek yapmanız gerek aşağıda bulunan whatsapp veya iletişim numaram üzerinden bana ulaşmak.
Neden İtiraz Etmelisiniz?
Aracınızın kaskosu yok ve masrafını cebinizden yaptırmak zorunda kaldıysanız hakkınız olan parayı tekrar sigorta şirketinden alabilmek için.
Kaza sonrasında aracınızda oluşan hasar kaydı ve boyanan, değişen parçalarından dolayı meydana gelen araç değer kaybını alabilmeniz için.
Yükselen sigorta primine dur diyebilmek için. Kazadan dolayı ölüm veya yaralanma var ise tazminatınızı alabilmeniz için.
İtiraz etmelisiniz! Tekrar belirtmek istiyorum dostlar aklınıza takılacak sorularınız bana bir tık kadar size yakınım, dilerseniz aşağıda yorumlar bölümünden de sorularınızı yazabilirsiniz.
Kazasız günler dilerim.